- Definition: Læringsstil
er udtryk for den måde den enkelte lærende lærer
bedst på i en given situation og indenfor et givent
stof. Overordnet kan læringsstile deles op i reflektorer,
teoretikere, aktivister og pragmatikere.
- Hvilke
mål kan nås:ved at give de lærende
mulighed for at vælge den indgang til nyt stof
som passer bedst med deres læringsstil, vil man
kunne skærpe deres interesse for stoffet og give
den lærende mulighed for succesoplevelser. Ved
at have materiale og forløb der understøtter alle
fire læringsstile vil man kunne sikre, at de lærende
kommer helt rundt i læringscirklen og dermed opnår
helhedslæring.
|
- Hvad
kræver denne differentieringsform:Denne
form kræver at man sætter sig ind i, hvordan lærende
med de forskellige læringsstile lærer bedst. Ofte
kan det være en stor hjælp at lade de lærende afdække
deres egen læringsstil, så de bliver opmærksomme
på, hvordan de lærer bedst. Formen vil også forudsætter,
at man som underviser har materialer, som giver
den lærende mulighed for flere forskellige tilgange
til stoffet.
- Anvendelighed
i e-læringssammenhænge:Denne differentieringsform
er velegnet til e-læringsforløb, idet man gennem
visualiseringer, interaktivitet, test og virtuelle
erfaringsrum kan tage hensyn til aktivister, pragmatikere
og reflektorer. Det er også muligt at tage hensyn
til teoretikerne gennem elektronisk teorimateriale
og opstillinger.
- Læs
mere
|