Problemstilling
Ønsket
om undervisningsdifferentiering har sin rod i ønsket
om at give enhver lærende optimale læringsmuligheder.
Dette giver nødvendigvis problemer i forbindelse
med tilstedeværelsesundervisning der i overvejende
grad er lærerstyret og rettet mod en større
gruppe af lærende på samme tid.
Det er fra lærerens side en udfordring at give
optimale vilkår og skabe tid til, rum til og
lejlighed for at den enkelte kan tilgodeses optimalt.
For
de lærende opfattes undervisningen som en situation,
hvor de skal honorere de samme krav på nogenlunde
samme tid og under stort set de sammen betingelser.
Dette
kan i et vist omfang imødegås gennem
gruppearbejde, projektarbejde og andre differentieringsformer.
Men tidspunktet, hvor læringen om et givent
tema begynder og slutter, er som udgangspunkt ens
for alle ligesom mulighederne for at "trække"
på underviseren er defineret i en årsplan
og skal ligeligt fordeles mellem alle.
Den
centrale problemstilling kan altså defineres
som spændvidden mellem ønsket om at tilgodese
den enkelte lærendes behov i videst mulig omfang
samtidig med at en lang række rammer begrænser
de faktiske muligheder herfor.
|
E-læringsforløb
og -materialer er velegnet til at understøtte
differentieret læring, idet de lærende
kan lære uafhængigt af tid og sted og
fordi de kan arbejde med materiale og forløb,
som tager hensyn til flere forskellige differentieringsformer.
I dette introducerende tema vil der blive set på
en række af de områder, der kan differentieres
på i et e-læringsforløb. Der findes
mange måder at tilgå differentiering på,
og antallet af kombinationer er meget stort. Det er
derfor nødvendigt, at man som underviser afgrænser
sine differentieringsområder - både for
ikke at miste overblikket, men også for at undgå
at man stiller sig en umulig opgave.
Gennem
målgruppeanalysen kan man se på differentieringsaspekter
for enkelt personer eller for homogene grupper. Analysen
vil give et billede af, hvor der er mest behov for
differentiering i forhold til den konkrete målgruppe.
Det er herefter disse aspekter, man bør koncentrere
sig om.
Allerede gennem de klare mål, som udarbejdes
i forbindelse med målanalysen, vil man som underviser
tage nogle klare valg om hvor og hvordan, der skal
differentieres i forhold til målgruppen. Disse
valg udmøntes så i konkrete valg af forløb
og materialer i forbindelse med temaet om læringsstruktur.
De
klare mål, man har beskrevet, er derefter dem,
der evalueres på. Har de lærende nået
de ønskede mål, har de anvendt det materiale
og den forløbsbeskrivelse, man forestillede
sig i forbindelse med målgruppeanalysen. Er
der læringsmål, som ikke er nået,
er det vigtigt at få identificeret, hvorfor
de ikke blev nået, og om der evt. skal ændres
i forløbet, materialerne eller valg af differentieringsformer.
|