Karakteristik af pragmatikeren
Du kan godt lide at få tingene til at fungere i praksis. Du læser nødigt en manual fra ende til anden, så vil du hellere prøve dig frem.

En filosofi eller en teori kan kun bruges, hvis den kan omsættes i praksis. Derfor vil du gerne efterprøve din nye viden i praksis. Du har det fint med at deltage i åbne diskussioner, men ser gerne, at man overholder dagsordenen. Du accepterer kun en argumentation, hvis den kan relateres til praksis.

Når du formulerer dig, er det kortfattet og præcist. Du er god til sætte dig mål, og du bruger gerne tjeklister for at styre din arbejdsproces. At arbejde alene er ikke noget problem for dig.

Vejledning til pragmatikeren
Som udgangspunkt vil du som pragmatiker altid vælge en pragmatisk indgangsvinkel til nyt stof. Det vil sige, at en god indgangsvinkel til optimal læring for dig er når du:

  • kan se en tydelig sammenhæng mellem det der skal læres og et reelt problem fra praksis.
  • har mulighed for bruge det lærte i praksis.
  • får vist teknikker, du kan bruge i din egen hverdag.
  • har mulighed for at afprøve og teste teknikkerne.
  • har mulighed for vejledning fra en ekspert.
  • kan koncentrere dig om de praktiske problemfelter.

Men samtidig bør du som pragmatiker se om du kan udvikle nogle af de andre læringsstile, så du kommer rundt i hele læringscirkel og dermed opnår en mere helheds orienteret læring. Herunder ser du hvordan du kan arbejde med dig selv og dermed udvikle blandt andet din aktivistiske, teoretiske og reflektoriske læringsstil.

  • Prøv at fordybe dig i et stof, selvom det ikke umiddelbart lyser ud af det, hvad det kan bruges til.
  • Prøv at belyse en problemstilling ud fra flere synsvinkler inden du konkluderer og lægger dig fast på en løsning.
  • Træn din tålmodighed i diskussioner, hvor det ikke går efter dagsordenen. Det kunne være at der gennem et sidespor kom et godt forslag frem.
  • Øv dig i at blive bedre til sætte fokus på processen og ikke kun resultatet. Ofte bliver resultatet bedre, hvis der har været en harmonisk proces.

grafisk fremstilling af de fire læringsstile



Udskriv