- Definition: Samarbejdsevne
er udtryk for enten en evne den enkelte lærende har
eller noget en gruppe har sammen. Hvis enkelte lærende
eller grupper ikke har de fornødne samarbejdsevner,
er det nødvendigt at udvikle disse kompetencer i
forbindelse med de faglige stof, der arbejdes med.
Helt overordnet vil de lærende typisk være enten
intrapersonelle eller interpersonelle, hvilket har
betydning for deres lyst til at samarbejde med andre.
- Hvilke
mål kan nås: Jo mere man kan tage
hensyn til de lærendes behov for samarbejde og
sikre, at de i et vist omfang bruger hinanden, desto
mere vil underviseren blive sikret rum og tid til
at støtte de lærende, der har behov for støtte af
forskellig art.
|
- Hvad
kræver denne differentieringsform: Den
kræver, at man for det første har en holdning til,
hvornår der kan arbejdes alene, hvornår der skal
arbejdes med andre og hvor formel karakter samarbejdet
skal have. Det kan være lige så demotiverende for
en intrapersonel person at blive tvunget ind i
et samarbejdsforløb, som det kan være for en typisk
interpersonel person at skulle arbejde alene. Det
er derfor vigtigt at det man arbejder hen i mod
er at give begge typer værktøjer, som gør, at
de kan håndtere de samarbejdsformer, som de i forvejen
ikke kan håndtere.
- Anvendelighed
i e-læringssammenhænge: Indenfor
e-læring kan man både arbejde alene og sammen med
andre. Der er mange som har stor glæde af selv
at arbejde med det faglige stof, for derefter at
indgå i virtuelle reflektionsgrupper, hvor de nye
erfaringer sættes i relief.
- Læs
mere
|