- Definition: Når
man differentiere på kompleksitetsgraden tager,
man hensyn til, at ikke alle lærende møder
med den samme grad af evne til at analysere og resonere.
Nogle lærende kan løse komplekse opgaver
som alene beskriver en problemstilling, mens andre
lærende har behov for, at der er støttespørgsmål,
som kan hjælpe dem til at identificere problemstillingerne.
- Hvad
kræver denne differentieringsform: Differentieringsformen
kræver, at man som underviser har opgaver
som de lærende kan arbejde med på flere
måder eller at man f.eks. sammensætter
læringsgrupper som støtter hinanden
i såvel analyse som løsningsfasen.
Hvis man ikke differentierer i forhold til kompleksitetsgraden
og ikke kompenserer gennem enten den tid der afsættes
til løsning af opgaven eller graden af støtte
fra underviseren vil resultatet kunne være,
at en del af de lærende enten ikke får
udfordringer nok eller at andre får så mange
udfordringer, at de ikke kan overskue opgaven.
|
- Anvendelighed
i e-læringssammenhænge: Dette er
en differentieringsform som egner til e-læringsforløb
idet underviseren kan organisere opgaverne i databaser
eller på e-læringsplatformen, så den
enkelte lærende kan søge opgaver svarende
til den udfordring de efterspørger. Den
egner sig yderligere i forbindelse med selvlæringsperioder,
hvor de lærende kan hente komplekse opgaver
frem og så vælge at trække ledende
spørgsmål frem i det omfang, de har
behov for det.
- Læs
mere
|