- Definition: der
er forskel på hvor mange gange de lærende
har behov for at få gennemgået nyt stof.
Nogle kan efter første gennemgang selv arbejde
med problemstillinger indenfor stoffet og vil finde
yderligere gennemgange unødvendige. Andre
har behov for at få gennemgået stoffet
flere gange og evt. på flere forskellige måder.
Der er altså behov for, at undervisere kan udskille
grupper af lærende efterhånden som de
er klar til selv at arbejde med stoffet, så der
er rum til de lærende, der har brug for gentagelser.
- Hvilke
mål kan nås: Der kan opnås
ro og rum til at lærende, der har behov for
flere gennemgange, kan få det uden at lærende,
der har opnået forståelse, bliver urolige
eller utålmodige. Der kan tages behov for,
at ikke alle tilegner sig ny viden i samme tempo
og at nogle har behov for mere tid sammen med underviseren
end andre, eller har behov for at kunne arbejde
selv med tilegnelsen uden at skulle gå direkte
i gang med opgaveløsning. Differentieringsformen
kan evt. kombineres med differentiering i forhold
til læringsstile og de intelligenser deltagerne
møder med.
|
- Hvad
kræver denne differentieringsform: Den
kræver, at man som underviser har materiale,
som de, der kan nøjes med en gennemgang, kan
arbejde med mens resten af klassen arbejder med
flere gennemgange eller at underviseren
har materiale, der giver lærende med behov
for flere gennemgange mulighed for at arbejde med
yderligere gennemgange selv. Den ene form forudsætter
altså, at det er underviseren der står for
de yderligere gennemgange. Mens den anden form
lægger yderligere gennemgange over på den
lærende selv. Man kan også vælge
at kombinere de to former.
- Anvendelighed
i e-læringssammenhænge: Denne differentieringsform
er velegnet til e-læring af flere årsager,
for det første kan man lave materiale som
lærende, der kun har behov for en gennemgang,
kan arbejde med udenfor klasselokalet, samtidig
med at de elektronisk kan evaluere sig selv. For
det andet kan man lave elektronisk læringsmateriale,
som kan anvendes af lærende, der har behov
for flere gennemgange. Dette materiale kan skabe
mulighed for, at de lærende kan arbejde med
stoffet i eget tempo. Denne type af materiale er
ofte også en stor hjælp i forbindelse
med repetition.
- Læs
mere
|