I
dette materiale kan du lære om forskellige måder
at differentiere på i forhold til de deltagere
du møder i e-læringsforløb.
Formålet
med materialet er at give dig indsigt i, hvor i et undervisningsforløb
der kan differentieres og hvordan differentiering kan
foretages.
Dette
materiale er særlig relevant Som supplement
til kurserne ”Introduktion til e-læring”,
”Pædagogik og e-læring” og
”Design af e-forløb”, men kan også
bruges til de resterende kurser.
Målet er, at du med udgangspunkt i materialet
kan:
- Identificere
egnede differentieringsområder i dit eget
fag i forhold til din egen målgruppe
- Skelne
mellem de forskellige faser i deltagernes tilegnelse
- Udvælge
egnede virtuelle undervisningsmetoder til brug for
differentierede forløb
Begrundelsen
for materialet:
I e-læring er det vigtigt at den enkelte deltagers
læring er sat i centrum og at deltageren føler
sig tryg med hensyn til målopfyldelse og understøttelse
af læringsstile.
Et væsentligt element til støtte for
dette er at kunne differentiere sine materialer, forløb
og pædagogik i forhold til den enkelte deltager
eller i forhold til grupper af deltagere.
Materialet er ikke en dybdegående teoretisk
gennemgang, men er en oversigt over forskellige sammenhænge
og anvendelsesmuligheder.
Materialet
indeholder:
En kort generel beskrivelse af hovedpunkterne:
- Undervisningstilrettelæggelse
- Differentieringsaspekter
- Tilegnelsesniveau
og
- Læringsfaser
Disse
nås alle ved at klikke på ordet i materialet.
En
overordnet beskrivelse af:
- De
tre handlingsniveauer og
- De
fire læringsfaser
Disse
nås ved at klikke på ordet i materialet.
|
En
mere dybdegående beskrivelse af de enkelte differentieringsaspekter.
Disse er disponeret med:
- Definition
- Mål
der kan nås
- Krav
til differentieringsformen
- Anvendelse
i e-læringssammenhæng
- Link
til læs mere
Og
åbnes ved at klikke på det differentieringsaspekt
man ønsker at læse om.
Eksemplerne
er korte gennemgange af konkrete undervisningsforløb,
hvor den konkrete differentieringsform er anvendt.
Eksemplerne er vist ud fra den læringsfase og
den differentieringsform, de er relateret til.
Ønsker
man at arbejde mere teoretisk med emnet kan der henvises
til:
- Wolfgang
Klafki,
- David
Kolb,
- Jean
Piaget,
- Howard
Gardner og
- Peter
Gorm Larsen
Kilder
til materialet:
- Klafki, Wolfgang: "Dannelsesteori og didaktik: nye studier", oversat af Bjørn Christensen,
Århus: Klim, 2002, Fra serien: Pædagogik til tiden
- Kolb, David A. "Experiential learning", 1984, link til hjemmeside: "Hay Resources Direct: Experiential Learning - Books Learning and Self-Development"
- Gardner, Howard (1993) "Frames of Mind: The theory of multiple intelligences", New York: Basic Books, Second edition, Fontana Press,
link til hjemmeside: "Infed: Howard Gardner, multiple intelligences and education"
- Honey og Mumford: "The manual of learning styles",
link til hjemmeside "PeterHoney.com: Honey and Mumford Learning Styles Questionnaire"
- Schmidt, Svend Erik og Aabrandt, Susanne: "De mange intelligenser i praksis", 2000, Forlag: Dafolo, (siderne 14-16)
|